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알고싶은

디지털 기술과 함께하는 유의미학습 방법(Meaningful Learning with Technology)

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Meaningful Learning with Technology

디지털 기술을 학습에 활용하는 의미있는 학습

Jane L. Howland David H. Jonassen

Rose M. Marra

이영주 , 조영환 , 조규락 , 최재호 번역

원서표지

 

'유의미학습(의미있는 학습)'은 학습자의 유의미학습(의미있는 학습을)을 지원하기 위한 다양한 테크놀로지(기술자원을)를 어떻게 활용할 수 있는지 알려준다. 구성주의적 수업을 바탕으로 탐구하기, 실험하기, 글쓰기, 리모델링하기, 공동체 형성하기, 디자인하기, 시각화하기, 평가하기의 학습자의 학습과정을 중심으로 구성되어 있다.

 

Table of Contents

 

1. Goal of Technology Integrations: Meaningful Learning

테크놀로지 통합의 목적: 유의미학습

From Chapter 1 of Meaningful Learning with Technology, 4/e. Jane L.Howland. David Jonassen. Rose M.Marra. Copyright © 2012 by Pearson Education. All rights reserved.

 

1) How Does Technology Facilitate Meaningful Learning?

테크놀로지가 유의미학습을 어떻게 촉진시키는가?

2) Alternative Conceptions of Meaningful Technology Use

유의미한 테크놀로지 사용의 대안적 개념

 

2. Inquiring with Technologies

 

테크놀로지와 함께 탐구하기

 

Copyright © 2012 by Pearson Education. All rights reserved.

 

1) Technology Trends Supporting Inquiry

탐구를 지원하는 테크놀로지 동향

2) Information Gathering with Internet Resources

인터넷 자원으로 정보 수집하기

3) Using Information to Build Knowledge with Open-Ended, Student-Directed Research Projects

 확산적, 학습자 주도 연구 프로젝트에서 지식 형성을 위해 정보 사용하기

4) Collecting Data with Mobile Technologies

모바일 테크놀로지로 데이터 수집하기

5) Finding Opinions with Online Survey Tools

온라인 설문조사 도구를 이용하여 의견 구하기

 

3. Experimenting with Technologies

 

테크놀로지와 함께 실험하기

 

1) Learning to reason causally

인과적 추론 학습하기
2) Hypothesizing with Microworlds

마이크로월드로 가설설정하기
3) Experimenting with Simulations

시뮬레이션으로 실험하기
4) Venturing into Games

게임 속으로 탐험하기
5) Immersing into Virtual Worlds

가상 세계로 몰입하기

 

4. Designing with Technologies

 

테크놀로지와 함께 디자인하기

 

1) Learning through Design

디자인을 통해 학습하기
2) Drawing Designs with SketchUp

SketchUp으로 디자인하기
3) Testing Designs and Building Understanding with Simulation Software

시뮬레이션 소프트웨어로 디자인을 테스트하고 이해력 높이기
4) Problem Solving through the Design of Games and Animations

게임과 애니메이션 디자인으로 문제 해결하기
5) Improving Design Compass: Keeping Track of What Designers Do

Design Compass 개선하기: 디자이너가 하는 것을 계속 추적하기


5. Communicating with Technologies

 

테코놀로지와 함께 의사소통하기

 

1) 21st Century Media Kids

21세기 미디어 아이들
2) Exchanging Ideas Asynchronously with Discussion Boards and VoiceThread

토론 게시판과 VoiceThread로 비동시적으로 생각 교환하기
3) Exchanging Ideas Synchronously with Chats and Instant Messaging

채팅과 인스턴트 메시징으로 아이디어를 동시적으로 교환하기
4) Sharing Information with Presentation Technologies

프레젠테이션 테크놀로지로 정보 공유하기
5) Making Connections through Videoconferencing

화상회의를 통해 연결하기
6) Broadcasting with Podcasts and Internet Radio

팟캐스트(Podcasts)와 인터넷 라디오로 방송하기

 

6. Community Building and Collaborating with Technologies

 

테크놀로지와 함께 공동체 형성하고 협력하기

 

1) What Is Community?

공동체란 무엇인가?
2) Knowledge Building with Knowledge Forum

Knowledge Forum으로 지식 생성하기
3) Co-Constructing Knowledge with Wikis

위키를 활용하여 공동으로 지식 구성하기
4) Building International Communities with iEARN, Global Schoolhouse, Kidlink, and ThinkQuest

iEARN, Global Schoolhouse, Kidlink, ThinkQuest를 통해 국제 공동체 형성하기
5) Discussing Interests with Social (Educational) Networking Groups

소셜(교육적) 네트워크 그룹과 관심사 논의하기


7. Writing with Technologies

 

테크놀로지와 함께 글쓰기

 

1) Supporting Writing Organization, Planning, and Reflection on Writing through Visualization Tools

시각화 도구를 활용한 글쓰기 지원: 구성하기, 계획하기, 반성하기
2) Supporting Creative Writing and Publishing with Technology

테크놀로지로 창의적 글쓰기와 출판 지원하기
3) Supporting Collaborative Writing with Technology

테크놀로지로 협력적 글쓰기 지원하기
4) Supporting Peer Feedback on Writing

글쓰기에 대한 동료 피드백 지원하기


8. Modeling with Technologies


테크놀로지와 함께 모델링하기

 

1) Learning by Building Models

모델링을 통한 학습
2) Modeling Knowledge with Concept Maps

개념도를 활용한 지식의 모델링
3) Modeling with Spreadsheets

스프레드시트로 모델링하기
4) Modeling Experiences with Databases

데이터베이스를 활용한 모델링 경험


9. Visualizing with Technologies

 

테크놀로지와 함께 시각화하기

 

1) What Are Visualization Tools?

시각화 도구란 무엇인가?
2) Visualizing Mathematical Ideas with Technologies

테크놀로지로 수학적 사고 시각화하기
3) Visualizing with Digital Cameras and Mobile Phones

디지털 카메라와 휴대전화기로 시각화하기
4) Visualizing with Video

비디오로 시각화하기
5) Video Modeling and Feedback

비디오 모델링과 피드백

 

10. Assessing Meaningful Learning and Teaching with Technologies


테크놀로지와 함께 유의미학습 평가와 수업하기

 

1) Assessing Meaningful Learning: Authentic and Performance Assessment

유의미학습의 평가: 실제적 평가와 수행평가
2) Technology-Based Assessments

테크놀로지 기반 평가
3) Assessing Performance with Technology-Based Rubrics 

테크놀로지 기반의 루브릭(Rubrics)으로 수행 평가하기
4) Assessing Growth over Time with Electronic Portfolios

E-포트폴리오로 시간에 걸친 성장 평가하기
5) Clicker Assessment Tools

Clicker 평가 도구
6) Assessing Learning with Technology-Based Tests, Surveys, and Assessment Items

테크놀로지 기반의 시험, 조사 및 평가 항목으로 학습 평가하기

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